torstai 29. toukokuuta 2008

Tanssiseuralle syyte syrjinnästä


Suomalaisia lavatansseja ja suomalaista lavatanssikulttuuria edistävä seura on saanut syytteen syrjinnästä Porin Käräjäoikeudessa. Venäläissyntyistä naista ei haluttu ottaa tanssikursseille todennäköisesti jonkun naisessa olleen henkilökohtaisen ominaisuuden vuoksi, mutta hienosti esitettiin asia vedoten seuran sääntöihin, jottei naiselle olisi tullut paha mieli. Nyt sitten seuran puheenjohtaja on syytteessä syrjinnästä. On aikoihin eletty!

Otetaanpa asiaa hyvin kuvaava esimerkki täältä PK-seudulta: Jos minä menen Jakomäen uimahalliin aikomuksenani uida, kuten uimahalleissa on tapana tehdä, sanotaanko vaikka jonain lauantaina, minua ei sinne todennäköisesti päästetä, koskapa en ole maahanmuuttaja, enkä nainen. Ko. uimahallihan on demarinaisten päätöksellä varattu ainoastaan maahanmuuttajanaisille ko. ajankohtana. Kuitenkaan ei sen paremmin demari-, kuin maahanmuuttajanaisetkaan saa syytettä syrjinnästä, koska minä olen alkuperäinen suomalainen, valkoihoinen, hetero ja vielä veronmaksajakin. Kuitenkin minä olen pahoittanut mieleni tuosta, etten pääse uimaan ja saunomaan Jakiksen uimahalliin lauantaisin. Niin on muuten moni muukin alkuperäinen suomalainen!

Tanssiseuralle syyte syrjinnästä
29.5.2008 12:10

Porilaisen tanssiseuran järjestämälle kurssille ei huolittu ulkomaalaistaustaista naista.

Yhdistyksen puheenjohtaja saa syytteen syrjinnästä.

Tanssiyhdistys Club Artis Lege ei suostunut ottamaan tanssikurssilleen Venäjällä syntynyttä naista. Suomessa jo toistakymmentä vuotta asunut nainen yritti kurssille moneen otteeseen.

Yhdistys perusteli kurssilta hylkäämistä sillä, että sille otetaan vain "luonnollisia suomalaisia". Yhdistys on kotisivujensa esittelyn mukaan perustettu vaalimaan ja elvyttämään lavatanssien opetusta ja perinteistä lavatanssikulttuuria.

Porin käräjäoikeus käsittelee juttua heinäkuussa. Iltalehti


Ei kommentteja: